Julspecial, dan före dan...

Julen är lite som att fylla år, fast man måste ge bort gåvor också. Lite sämre än en födelsedag alltså. Det sägs också att julen en gång i tiden firades för att hylla kristi födelse, till skillnad från idag då vi bara trycker i oss massa  mat (som vi kommer plågas med rester av flera dagar efteråt) och utbyter gåvor. Detta är också en perfekt dag för alla icketroende att visa upp sin billigaste sida och dubbelmoral. Vi säljer vår tro i utbyte mot julskinka och paket, men visst är det väl mysigt?
 
Bakom julens gemytliga yttre döljer sej dock en mycket hemskare verklighet, en verklighet av barn som gråter när dom inte får det dom vill, äckliga gamla skäggiga män som vill att småbarn ska sitta i deras knä och sist men inte minst; en massa släktingar ihoptryckta i samma rum. Just nu befinner jag mej i en ålder då jag inte uppskattar julen så mycket som man, enligt äldre släkt och familj, borde göra. Jag är inte så ung och materialistisk så att jag längtar efter alla julklappar, jag är inte heller gammal och mogen så att jag längtar efter den mysiga stämningen eller att umgås med alla släktingar. Jag är alltså i nåt mellanläge där julen bara känns som ett oändligt släktkalas, minus spriten och den goda maten.

Till listan med julens nackdelar kan vi också lägga till att julmusik är bland det farligaste som finns för öronen, man kan inte bara bli döv, man önskar också att man vore det. Trots denna vetenskapligt bevisade fakta plågas vi med julmusik ett bra tag innan självaste julafton. Julkalendern är också ett ständigt återkommande inslag som man tvingas ta del av. Men inte räcker det med det, på självaste julafton ska vi också kolla på kalle anka, samma jävla avsnitt som vi sett sedan barnsben. Imorgon ser jag därför inte som någon särskillt speciel dag, bara lite långtråkigare. Inatt ska jag sova lika gott som alla andra nätter, inte ligga vaken av spänning inför morgondagen (har jag tur kanske jag sover igenom den också). Jag tänker iallafall inte fira jesus födelse imorgon, jag ska fira att julkalendern är slut, det blir kul, hoppas ni också får det trevligt.


Mina två ören önskar alla läsare en helt vanlig jul!

Kommentarer
Postat av: Mimmi

fan va tjurig :D du älskar julen.

2008-12-24 @ 00:04:25
Postat av: Emil

Den kan va mysig, men väldigt överskattad. Och tiden innan jul är det hemskaste.

2008-12-24 @ 00:42:08
URL: http://emilnordgren.blogg.se/
Postat av: Frempe

ha en riktigt lod jul emil!

2008-12-24 @ 11:14:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0