Ikea vs Ense

Ikeas grundare Ingvar Feodor Kamprad föddes 1926, minst sagt oturligt för mej som föddes 63 år efter. Hade det varit tvärtom hade jag nu stått som grundare till Ikea (fast jag hade döpt det till något bättre som: Ense)  och inte herr Kamprad. Att inte någon kom på idén innan Ingvar är bortom mitt förstånd, det är ju så simpelt. Idén borde haft sitt ursprung från medeltiden, minst! Om mänskligheten bara tänkt till lite så hade Magnus Ladulås byggt sin egen krona i hemmets trygga miljö. Men så var inte fallet och måttligt begåvade Ingvar får framstå som ett geni medans jag koncentrerar mej på dom stora uppfiningarna och lämnar sådana "lilla-hem-kemisten-projekt" åt småfolket.

Tråkigt nog har jag nu försatt mej i en situation där jag måste sälja mej, eller, prostituera min själ, om man så vill. Min ekonomi har nått botten och för att lösa detta ska jag innan årets slut starta ett eget företag. Idén är minst lika genialisk, och kanske lite inspirerad av Kamprads. Jag ska sälja bilar i lådor, men du får sätta ihop bilen själv. Priset kommer bli mycket lägre än en färdigbyggd bil och lättare att frakta hem. I mina affärer (som snart finns i världens alla storstäder) kommer det även infinna sej en obligatorisk restaurang, och hör och häpna; där ligger maten opreparerad i lådor, så får man tillaga den själv. Om denna idén misslyckas tänker jag istället stjäla Ingvards Idé rakt av och beställa stora leveranser möbler från polen, skruva isär dom, lägga i lådor och sälja vidare till ett högre pris.

Inom kort kommer Ense öppna butiker i Stockholm, London, Paris, New York, Amsterdam och Lindås, kolla er brevlåda för vidare information i den årliga katalogen.

Självsäker?
Under det hårda yttre darrar Ingvar av rädsla, snart finns bilen "Billy" på marknaden.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Emil presenterar bilen billy! x)

2008-12-15 @ 17:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0